Σε δύο εβδομάδες λήγει η διορία για τις αιτήσεις στα Σχέδια Βελτίωσης, με τις διαχειριστικές αρχές ωστόσο να μην έχουν βγάλει ακόμα την τροποποιητική απόφαση που ορίζει το «ένα τρακτέρ ανά Σχέδιο», με τις πληροφορίες να κάνουν λόγω για παράταση στην ημερομηνία αιτήσεων έως το τέλος του ΟΣΔΕ, δηλαδή τις 15 Μαΐου, λόγω προβλημάτων στο πληροφοριακό σύστημα.
Παράλληλα, αντιδράσεις έχει προκαλέσει γενικότερα το θέμα της αγοράς τρακτέρ μέσω των Σχεδίων Βελτίωσης, κυρίως όσον αφορά την υποχρέωση 12ετούς ζωής του παλιού τρακτέρ για την επιδότηση νέου. Σύμφωνα με την γεωπόνο Μπαλλή Κυριακή της Οικονομοτεχνικής, θα πρέπει να εξεταστεί να δοθεί η δυνατότητα ενίσχυσης αγοράς ελκυστήρα όταν ο υφιστάμενος είναι 10 ως 11 ετών, με ανάλογη απομείωση λόγω της εναπομένουσας αξίας του υφιστάμενου. Παράλληλα, θα πρέπει να υπάρξει κάποια ελαστικότητα όσον αφορά αγρότες που θέλουν να προχωρήσουν σε αναδιάρθρωση της παραγωγής και σε εκμετάλλευση που διαθέτει γεωργικό ελκυστήρα αναπόσβεστο, να ενισχύεται δενδροκομικός δεύτερος ελκυστήρας, και αντίστροφα εφόσον γίνεται αναδιάρθρωση της παραγωγής με επιλέξιμους κλάδους.

Αναλυτικότερα, η κ. Μπαλλή σε επιστολή της σημειώνει:
Ποτέ ξανά από τότε που ξεκίνησαν τα επενδυτικά προγράμματα του ΥΠΑΑΤ, δεν συνέβη κάτι τέτοιο, δεν υπήρξε τόση απαξίωση μιας ΚΥΑ, σύγχυση, παρανόηση και αδιαφορία σε όλα τα επίπεδα.

Το ΥΠΑΑΤ στις Ημερίδες -Τεχνικές Συσκέψεις, κάθε φορά δίνει διαφορετική οδηγία για διάφορα θέματα και ειδικά για τα Σχέδια Βελτίωσης, αναιρώντας κάθε φορά ό,τι είπε την προηγούμενη φορά, είτε τι απάντησε στο help desk και μάλιστα τέτοιες οδηγίες και απαντήσεις, που προσκρούουν στη ΚΥΑ του Μ 4.1.

Αποτέλεσμα αυτού είναι το θέμα να πάρει ιδιαίτερα υψηλές διαστάσεις, η αγωνία των υποψηφίων και Γεωπόνων Συμβούλων εξαντλήθηκε και η μέχρι πρότινος πολύ υψηλή αξιοπιστία του ΥΠΑΑΤ σχετικά με τα Σχέδια Βελτίωσης και γενικά το Π.Α.Α., να έχει αρχίσει να καταρρέει.

Πιο συγκεκριμένα
1) Μετά από τόσους μήνες άλλαξε 5-7 φορές τις οδηγίες που έδωσε καθώς και στις Ημερίδες -Τεχνικές Συσκέψεις αλλά τη τελευταία φορά στη Κομοτηνή 5-3-18 μόλις 25 ημέρες πριν τη προθεσμία των Σχεδίων Βελτίωσης, (2-4-18), άλλαξε τελείως τα πάντα, λέγοντας «ξεχάστε όσα είπα στη Θεσσαλονίκη, για τους ελκυστήρες που είναι η αιχμή του δόρατος. Τα αντίστοιχα αρχεία υπάρχουν παντού στο help desk και στο διαδίκτυο στη σελίδα του ΓΕΩΤΕΕ, κλπ. Το αποτέλεσμα είναι να οδηγηθούν όλοι οι παραγωγοί υποψήφιοι επενδυτές σε μια περιπέτεια άνευ προηγουμένου όπως να μεταβιβάσουν ελκυστήρα 10-11.8 ετών κλπ

2) Έχει καταργήσει πρακτικά τον Γεωπόνο επιστήμονα στην Επιλογή Οικονομικότητα Ελκυστήρα, έχει απαξιωθεί ο Γεωπόνος, αφού δεν είναι σαφής ο ρόλος του και οδηγείται από το ΥΠΠΑΤ σε μη νόμιμες ενέργειες, π.χ. με τη δημιουργία τεχνητών συνθηκών στους αναπόσβεστους ελκυστήρες με αποτέλεσμα τη δημιουργία ανισονομίας στους υποψήφιους. Θεωρεί ότι δεν χρειάζεται για τα Σχέδια Βελτίωσης επιστήμονας μελετητής αφού σε κάθε εκμετάλλευση ανεξαρτήτως των αναγκών της και του αποτελέσματος του Teres, το πρόγραμμα δίνει έναν ελκυστήρα κατ’ αποκοπή, αδιαφορώντας παντελώς για τις ανάγκες της γεωργοκτηνοτροφικής εκμετάλλευσης και της ΚΥΑ των Σχεδίων Βελτίωσης. Αξιοσημείωτο είναι ότι δεν ισχύει ότι γνωρίζουμε τόσα χρόνια, π.χ. αναπόσβεστος ελκυστήρας εντάσσεται σε Σχέδιο Βελτίωσης με τη προϋπόθεση ότι έως την αγορά του πρέπει να έχει αποσβεστεί, θεωρεί ότι και 1 μέρα ή 1 μήνας να λείπει πρέπει να μεταβιβαστεί και μάλιστα κρυφά. Αλλιώς απειλεί ότι θα απορριφθεί όλο το Σχέδιο Βελτίωσης, γεγονός που αντικρούει στη ΚΥΑ του Μ 4.1.

3) Μετά τα παραπάνω προχώρησε σε τροποποίηση της τελευταίας στιγμής , χωρίς να συζητηθεί και να συναινέσουν άπαντες οι συντελεστές του υπουργείου, το ΓΕΩΤΕΕ, εκπρόσωποι των μελετητών κλπ, πριν υπογραφεί, αφού στην ουσία ανακαλεί όλη τη προηγούμενη επίσημη τοποθέτηση του ΥΠΑΑΤ και φυσικά τη ΚΥΑ των Σχεδίων Βελτίωσης και τις οδηγίες του ΥΠΑΑΤ, έως και τη 5/3/18.

Ενδεικτικά αναφέρουμε: Όταν ρωτήθηκε από Γεωπόνους μελετητές με πόσα στρέμματα δικαιούται κάποιος π.χ. Πρέσα χορτοδετική, είπε «θα κάνετε οικονομικότητα επιλογή μεγέθους και θα το δείτε εσείς είστε οι επιστήμονες», συμπλήρωσε βέβαια «εμείς θα δώσουμε στους Αξιολογητές των Σχεδίων Βελτίωσης πίνακες με πόσα στρέμματα απαιτούνται για κάθε μηχάνημα παρελκόμενο», και οι μελετητές είπαν δώστε το από τώρα μη μπαίνουμε στο κόπο να κάνουμε οικονομικότητα επιλογής μεγέθους του μηχανήματος και μάλιστα αδίκως.

ΘΕΜΑΤΑ ΕΛΚΥΣΤΗΡΩΝ-ΠΛΗΡΗΣ ΑΝΑΛΥΣΗ

Ιπποδύναμη ελκυστήρα / επιλεξιμότητα ελκυστήρα:

Η επιλογή της ΕΥΕ ΠΑΑ να βασιστεί για την επιλεξιμότητα του ελκυστήρα στον αλγόριθμο Teres είχε σκοπό τη δημιουργία ενός «τυφλοσούρτη» για τους αξιολογητές για την εύκολη και γρήγορη αξιολόγηση της επιλεξιμότητας. Σε ότι αφορά όμως τις πραγματικές ανάγκες των αγροτών, σε ποιο ποσοστό αυτές καλύπτονται από τον τύπο Teres;

Η «σαλαμοποίηση» του τρόπου υπολογισμού του Teres, όπου όλες οι καλλιέργειες (δενδρώδεις, αρωματικά, αροτραίες, κηπευτικά, κλπ) εισάγονται στον αλγόριθμο και αυτός εξάγει ένα απλό νούμερο ιπποδύναμης, δεν οδηγεί σε κανένα συμπέρασμα σε ότι αφορά τις πραγματικές ανάγκες της εκμετάλλευσης. Υπάρχουν εκμεταλλεύσεις με πολλούς κλάδους παραγωγής, τόσο έντονα διαφορετικούς μεταξύ τους, που απαιτούν δύο ή και περισσότερους εντελώς διαφορετικούς ελκυστήρες ή ακόμη και εκμεταλλεύσεις τόσο μεγάλες σε μέγεθος που δε μπορούν να εξυπηρετηθούν από έναν ελκυστήρα. Πχ αγροτική εκμετάλλευση με 500στρ σιτηρών και 100στρ οπωρώνων, πως είναι δυνατόν να καλυφθεί με έναν ελκυστήρα ο οποίος εάν μπορεί και οργώνει 500στρ, θα καταστρέψει από το βάρος του τα δέντρα.

Ο αλγόριθμος του Teres ίσως καλύπτει ένα μεγάλο ποσοστό των αγροτικών εκμεταλλεύσεων, όμως για τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις που έχουν πολλούς κλάδους παραγωγής, που έχουν μεγάλο μέγεθος, που κάνουν κάτι πέρα από το συνηθισμένο, ο αλγόριθμος είναι ανεπαρκής και εκεί θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα να υπεισέλθει η επιστημονική τεκμηρίωση της αναγκαιότητας απόκλισης από τον αλγόριθμο.

Η αντικατάσταση μη αποσβεσμένου ελκυστήρα είναι επίσης ένα θέμα «ταμπού» στη νέα προκήρυξη. Ακόμη και για μία ημέρα πριν την υποβολή της πρότασης, εάν ο υφιστάμενος ελκυστήρας δεν έχει συμπληρώσει 12 έτη κυκλοφορίας, τότε η δαπάνη αγοράς νέου ελκυστήρα είναι μη επιλέξιμη. Αυτό ακούγεται ακόμη πιο παράξενα αν λάβει κάποιος υπόψη ότι η προηγούμενη προκήρυξη του μέτρου έγινε το 2011 και η επόμενη θα γίνει πιθανότατα το 2023. Οπότε μια αγροτική εκμετάλλευση που έχει τώρα ελκυστήρα 11 ετών θα περιμένει μέχρι το 2023, όταν ο ελκυστήρας θα έχει κλείσει 16 έτη κυκλοφορίας, για την αγορά νέου. Θα πρέπει να εξεταστεί να δοθεί η δυνατότητα ενίσχυσης αγοράς ελκυστήρα όταν ο υφιστάμενος είναι 10 ως 11 ετών, με ανάλογη απομείωση λόγω της εναπομένουσας αξίας του υφιστάμενου.

Συμπερασματικά πρέπει να συμπεριληφθεί στην τροποποιητική:
1. Αν υπάρχει στην εκμετάλλευση ελκυστήρας αναπόσβεστος για να ενισχυθεί ο νέος πρέπει ο υφιστάμενος να έχει αποσβεσθεί έως την αγορά του νέου ελκυστήρα. Εναλλακτικά να ενισχυθεί ο νέος ελκυστήρας με ανάλογη απομείωση λόγω της εναπομένουσας αξίας του υφιστάμενου.

2. Σε αναδιάρθρωση της παραγωγής, για παράδειγμα, με φυτείες, σε εκμετάλλευση που διαθέτει γεωργικό ελκυστήρα αναπόσβεστο, να ενισχύεται δενδροκομικός δεύτερος ελκυστήρας, και αντίστροφα εφόσον γίνεται αναδιάρθρωση της παραγωγής με επιλέξιμους κλάδους.

3. Η διάρκεια ζωής του ελκυστήρα να γίνει 10 έτη από 12 που είναι σήμερα, σύμφωνα με τις σημερινές εντατικές συνθήκες και τη συνεχόμενη αναβάθμιση της τεχνολογίας.

Πηγή: agronews.gr